Karibu in Kigoma

7 juli 2013 - Kigoma, Tanzania

HelloHello. Jambo, Mambo!

Na een lange reis van Zaventem - Doha (Qatar), nachtje op de luchthaven - Dar Es Salaam, nachtje in een motel - Kigoma (met de beruchte binnenlandse vlucht), kwamen we donderdagmiddag met de taxi aan in de Aqua Lodge, een oud gebouw van de Broeders van Liefde, omgebouwd tot een avontuurlijke slaapplek (inclusief beestjes, exclusief ventilatie). Vermeldenswaardig aan deze basic accomodatie, en meteen ook de compensatie voor het ontbreken aan daglicht in het slaapgebouw, is het prachtig rode strand hier ter onzer beschikking. Behalve met de rode reuzenmier hoeven we het strand met niemand te delen! Een luxe van jewelste. Onze handdoeken zijn het er al gewoon. Ohja, onze eerste kokosnoot is veroverd. We bewaren ze tot het juiste moment - it's our precious!

Op vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan de twee scholen waar we het beste van onszelf zullen geven:

- Newman Institute of Social Work, alwaar de Oost-vlaamse Katrien ons enkele adviezen gaf wat betreft prioritaire taken. We zullen er een week intensief bezig zijn met de lectoren, om ze bij te scholen in Excel, Word, Powerpoint en algemene didactiek. De laatste dag, als afsluiter, zullen we een hele dag bewegingsimprovisatie met hen doen.

- Newman Insitute for Teachers, alwaar de Tanzaniaanse Brother Louis ons ontvangt, als hoofd van de school, om ons wegwijs te maken op de school. Bij hem zullen we twee weken aan de slag gaan met allerlei workshops. Van algemene en vakspecifieke didactiek tot gesprekken over aids, culturele verschillen,...

Een ander team van 4 Belgen zal in dezelfde scholen ook werken rond muzische vorming. Zij wonen ook in onze Aqua Lodge, dus met hen moeten we eigenlijk ook het strand delen.

Op zaterdag zijn we met ons allen - de 9 Belgische vrijwilligers - naar de eeuwige gelofte aan God gaan kijken/luisteren. Een ceremonie van 10u 's ochtends tot 11u 's avonds. Tussendoor zijn we er eventjes tussenuit geglipt. Onze bidconditie werd op de proef gesteld. Om 18u begaf de feestende menigte zich naar ons Aqua Lodge-strand, aangezien ook de Broeders van Liefde hier nog wonen (in een ander gebouw dan ons slaapgebouw). Op het strand was er een eetfeest en een cadeautjesstoet voor Brother Louis. Wij gaven hem muziekdvd's met religieuze gezangen. Hij was zeer tevreden. Nadien werd er gezongen en gedanst. We konden na een gezellige dag tevreden ons bedje in kruipen.

Zondag rustdag, zoals het een goede Tanzaniaan betaamt. En een verjaardagsfeestjes van Katriens (zie hierboven) kindjes, alwaar we cake en ijsjes krijgen. Daar is het dus namiddag te doen! Nu eerst even naar de winkel om een zondagse maaltijd te improviseren (alle andere dagen van de week is er een kok, Revo, in de lodge, die kookt voor ons wat we willen wanneer we willen).

Een beeldverslagje volgt later op de dag!

Adios!