de traagheid der dingen

5 augustus 2012 - Lubumbashi, Congo-Kinshasa

Geen stroom, geen stromend water, geen bereik op gsm's in een broussedorpje, gedurende twee weken van mijn leventje.

het waren twee lange weken.

het waren twee vermoeiende weken van confrontaties met vervelende en minder vervelende cultuurverschillen, met kakkerlakken en met de hopende zielen die nog meer op ons geld dan op onze blankheid aasden.

spelende kindjes, dag in dag uit.

werkende dochters, huis in huis uit.. en na 18h zeker niet meer uit.

helpen op het veld en in de 'keuken', wassen in een bassintje, duizend spinnen tellen op het dak van onze slaapkamer, een haan kado krijgen van de buen als welkomstgeschenk, bestemd voor de kookpot...

het zijn allemaal maar flarden van twee weken in Bunkeya, alwaar we ons zo goed en zo slecht mogelijk probeerden in te leven.

De traagheid was er het moeilijkste, en de op het eerste zicht schijnbare vooruitzichtloosheid...

Met die bagage van twee weken en de vermoeidheid van een paar zieke dagen door het brousse-dieet, keerden we terug met de jeep naar de stad. een ware verademing. en terug mensen op tempo.

deze laatste week in Lubumbashi werk ik zeer intens samen met een lokaal bekende zanger.

gisteren namen we een liedje op in de studio, het resultaat vliegt weldra richting brussel.

namiddag speel ik een bijrolletje in zijn 'spectacle de conte' wat niet minder wil zeggen dan dat monsieur Sando een verhaaltje vertelt over een misbruikt meisje.

ik in dit geval..

dan resten er ons hier nog 3 dagen, waarvan eentje het opnemen van een muziekclip zal zijn en eentje van afscheid..

want die derde dag vertrek ik met maitre Coco Mwela (mon cher ami)  richting de grens met Zambia, waarrover hij mij met veel plezier zal loodsen.

In zambia zal mijn liefste mij opwachten, zodat we samen verder het binnenland kunnen inrijden met een busje.

hij zal als eerste van mijn gesproken verhalen kunnen genieten.

mijn geschreven verhaal eindig ik hier, gezie ik me moet gaan voorbereiden op mijn bijrolletje.

veel groeten en pas de soucis,

vanuit Lubumbashi!

1. Monique Manderick:
    5 augustus 2012
    Beste Lien
    Wat een avontuur ! Wij hopen dat de rest van je reis goed zal verlopen en we zijn tevreden dat je niet alleen naar Zambia moet gaan. Dikke kussen en tot eind augustus ! Monique en Patrick.
  2. Anneleen:
    10 augustus 2012
    Hej Lien, een kort verhaal waar veel verhalen achter schuil gaan; daar zijn wij heel benieuwd naar! Veel succes met deel 2 en tot binnenkort..
    Ps Matthis is om op te eten!